x

דיווח על תקלה

תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

יצירת קשר
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים





תזונת תינוקות ב-12 החודשים הראשונים...

תאריך: 09/06/2014 17:02   מחבר: מערכת אתר לידה

חזרת הביתה עם התינוק אחרי לידה ראשונה? יש לך הרבה שאלות על אופי התזונה שתתאים לתינוקך, על מנת שיגדל, יתפתח ויהיה בריא וחזק? האם רצוי להפסיק הנקה בשלבים או לעבור מיד למזון מוצק ותחליפי חלב?

שאלות לגבי תזונת תינוקות ממלאות פורומים רבים וכל רופא ילדים יוכל לספר לך כי אמהות צעירות נוהגות לברר ולחקור לגבי אופיה של התזונה שמתאימה ביותר לילד/ה שלהם. באתר לידה ננסה לתת לך את כל התשובות לכל השאלות שלך בנושא תזונת תינוקות עד גיל 12 חודשים.

בכל סניף טיפת חלב ממליצים להתחיל לתת לתינוק אוכל מוצק בסביבות גיל 6 חודשים (ולא לפני ארבעה חודשים). לרוב יציעו לאם לעניין את התינוק באוכל שהיא אוכלת, מכיוון שגם כך הקיבולת שלו מוגבלת, וביסים קטנים יספיקו לארוחה שלימה.

כמובן שבשלב זה מקור התזונה העיקרי של התינוק הוא עדיין חלב האם או הפורמולה. עם זאת, ישנם מאכלים הטובים מאוד לתינוקות, ולכן רצוי שהאם תשקול אולי להכניס אותם לתוך התזונה שלה, כדי שתוכל לכבד את תינוקה ברגע המתאים.

את המאכלים השונים צריך להגיש בצורת פירה, על מנת למנוע שאיפה של חלקיקים קטנים יותר. בשלב הראשוני הכמויות כל כך קטנות שניתן למעוך אותן במזלג. הורים אחרים מעדיפים להכין כמות מוגדרת מראש ולאכסן אותה במקרר.

במקרה כזה, בלנדר פשוט יספק את הסחורה, או מעבד מזון מסוג אחר. ישנם מעבדי מזון מיוחדים לאוכל תינוקות שמטרתם היא לאדות את הירקות השונים ולהפוך אותם לפירה. במעבדים אלה ניתן אף לחמם את האוכל, למי שמעדיף להימנע משימוש במיקרוגל.

כך או כך חשוב לשמור על כללי בטיחות שונים הנוגעים להיגיינת המאכלים. בנוגע לחימום במיקרוגל - חובה לבדוק אם כלי הפלסטיק בו מחממים הוא בטוח לשימוש במיקרוגל. ישנם כלי פלסטיק שמפיצים חומרים בזמן החימום, ואלה עלולים ליצור נזק מצטבר בתינוקות.

דבר נוסף הוא לזכור כי אוכל שהוכן מבעוד מועד עלול לצבור חיידקים במקרר לאחר שלושה ימים (למעט אם מקפיאים את האוכל מייד לאחר הכנתו).

לכן, בעיקר בחודשים הראשונים בהן כמויות האוכל לתינוקות הן מעטות, רצוי להכין את האוכל יחד עם האוכל של ההורה, לתת לתינוק כמה ביסים ולאכול את כל השאר.

גיל 6 חודשים - התינוק יכול להתחיל לאכול אוכל אמיתי!

הרציונל העיקרי שעומד מאחורי האוכל בשלב הזה הוא נתינת מאכלים קלים לעיכול, שלא יגרמו לתגובה אלרגית. ביצים, דגים, פירות הדר ויוגורט עלולים לגרור תגובה אלרגית, ולכן רצוי להמתין איתם לגיל שנה.

אין שום צורך להוסיף מלח או סוכר לאוכל של התינוק, גם אם הוא נראה להורה כתפל. בכל זאת בלוטות הטעם של התינוק רק מתפתחות, ולכן רצוי להרגיל אותו לאוכל טבעי ככל הניתן, בעיקר בלי תוספות מזיקות של מלח וסוכר מיותרים.

בשבועות הראשונים רצוי לא לערבב מאכלים יחד. כך אם התינוק מפתח תגובה לא טובה לאחד מהמאכלים, ניתן יהיה להפריד אותו מהאחרים ביתר קלות.

הירקות שטוב ביותר להתחיל איתם הם גזר, בטטה ותפוחי אדמה, שניתן ליצור מהם מרקם קטיפתי, ויש להם טעם מתוק טבעי שהתינוק יאהב לאכול. מאכלים כמו בטטה וגזר עשירים יותר בויטמין A ובבטא-קרוטן, בפוטסיום, סיבים תזונתיים וויטמין C.

ניתן להשתמש בקישוא (מבלי לקלף את הקליפה לפני הכנת הפירה), ובברוקולי, המהווה מקור מצוין לחומצה פולית, ברזל, פוטסיום, וחומרי אנטי-קרצינוגניים. רצוי לאדות את הברוקולי, משום שבישולו במים חמים פוגם בכמות הויטמין C שבו.

תזונת תינוק בגיל 7-9 חודשים

בשלב זה ניתן להכיר לתינוק את משפחת הקטניות, אחת המשפחות הענפות והמזינות ביותר בעולם הירקות. אפשר להתחיל בהכנת פירה אפונה, קטנייה בריאה מאוד שמכילה ויטמין A, C חומצה פולית וויטמין B. רצוי להכין פירה משום שלעתים התינוקות מתקשים בלעיסת גרגרי האפונה ועלולים לשאוב אותם לקנה הנשימה במקום לוושט.

קראי בהרחבה על: תופעת הריפלוקס בקרב תינוקות

פירה מנטרל את החשש הזה. שימו לב כי ירקות קפואים יכולים להיות מזינים בדיוק כמו ירקות טריים. עם זאת, רצוי תמיד לאדות את הירקות במקום לבשל אותם במים חמים. עדשים גם הם מקור מצוין לחלבון וסיבים תזונתיים. כמו כן הם עשירים במקורות שונים של פוטסיום, אבץ, וחומצה פולית.

מרגע שהתינוק לא הראה אלרגיה למאכלים האלה, ניתן להתחיל לשלב אותם יחד, ויש הממליצים על הוספת חלבון מן החי כגון עוף מאודה, או בשר בקר עשוי היטב. אותם ניתן להאכיל את התינוק בנפרד, או להכין יחד מחית פירה לארוחה מאוזנת וטעימה.

דייסות קוואקר הן מקור מצוין לאנרגיה, אך דרך הכנתן לתינוקות שונה במקצת מהכנתן למבוגרים. יש הטוענים למשל, כי רצוי שלא לתת לתינוק חלב פרה, משום שהוא מעורר תגובה אלרגית.

אחרים טוענים כי אמנם תיתכן תגובה אלרגית, אך היא זניחה וניתן לזהות אותה במהירות (כאבי בטן, גזים וכן הלאה), וכך לדעת אם להשתמש בחלב פרה בפעמים הבאות או לא. ניתן להשתמש בחלב עזים.

בנוגע להמתקה - רצוי לא להשתמש בדבש או בסוכר, אלא לבדוק קודם כל אם התינוק מוכן לאכול את הדייסה ללא המתקה. אם הוא מעווה את פניו, ניתן להוסיף שזיפים מבושלים. אלה ממתיקים את הדייסה, ומהווים מקור טוב לאנרגיה זמינה, סיבים ואפילו ברזל. הם מסייעים גם במקרה של עצירות, ולכן ניתן לתת אותם בנפרד.

לקריאה נוספת: עיסוי תינוקת לסיוע במקרה של עצירות

תזונת תינוקות בגיל 9-12 חודשים

תרד הוא מזון עשיר בכלורופיל, אותו פיגמנט ירוק שניתן למצוא בצמחים, והוא עוזר בטיפול ומניעת אנמיה. תרד הוא מקור טוב לבטא-קרוטן וויטמין C, אך בניגוד לדעתו של פופאי- הוא אינו מקור משמעותי לברזל.

בשלב זה ניתן להוסיף קצת ירקות טריים כגון עגבניות, העשירות בליקופן (פיגמנט שמסייע במניעת סרטן), פירות טריים כגון בננות (בשלות), תותים (רצוי לבדוק איפה קונים את התותים, משום שישנם מקומות בהם התותים מלאים בחומרי הדברה), ואבוקדו - אחד הפירות הבריאים ביותר בנמצא, וגם מקור בריא לשומן צמחי.

מכיוון שאבוקדו עשיר בשומן הוא יכול לגרום לתחושת שובע מהירה, לכן רצוי להגיש מנה קטנה מאוד בנוסף לפירה עוף או בשר.

רצוי לתת לתינוק לקחת את האוכל בידו ולהתחיל ללעוס אותו בקצב שלו. כמובן שמרגע שהוא יכול להחזיק כפית בידו, ולכוון אותה לפיו (קואורדינציות עין-יד שאין לקחת כמובן מאליו בכלל) יש לעודד אותו בכך.

כיום ישנם כמובן מאכלים מוכנים לתינוקות, אך אלה מכילים חומרים משמרים. לכן רצוי לשלב את התזונה הבריאה והטרייה כחלק מהשגרה היומית, ולהימנע מנתינת חומרים משמרים אם אין בכך צורך.

לקריאה נוספת: תזונה נכונה בתקופת ההנקה

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור