x

דיווח על תקלה

תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

יצירת קשר
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים





לאחר הלידה - כל המידע וכל התשובות לכל שאלה שלך אחרי הלידה

תאריך: 22/01/2015 13:26   מחבר: מערכת אתר לידה

לאחר הלידה עשויה להיות תחושה מוזרה של עוררות למרות השעות הארוכות והמתישות של הלידה והצירים. קשה להאמין שזה היה ונגמר, כאבי הצירים נעלמו באופן מיידי וכמעט נשכחו, הבטן עדיין מרגישה מלאה והנה התינוק נמצא בחוץ.

קחי את הזמן הזה כדי להתבונן בו ולחקור את פניו הקטנים. אלה רגעים חשובים המסייעים להתקשרות הראשונית בינך לבין התינוק. רצוי אפילו לשכב עם עור חשוף (עם שמיכה מעליכם) כדי לתת לחילופי ההורמונים לעשות את שלהם.

נשים רבות מתארות את הרגעים האלה כאכסטטיים, כאושר עילאי כמוהו מעולם לא חוו. נשים אחרות לא מצליחות עדיין להתקשר לתינוק בשלב זה וזה בסדר. זוהי תחושה נפוצה וטבעית למרבה ההפתעה.

מרגע שהסתיים השלב השלישי של הלידה, בו נולדה השליה, והמיילדת הצמידה את התינוק לשדך, התחיל משכב הלידה. משכב הלידה זוהי התקופה של ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה, תקופה בה הגוף חוזר לאיטו למצבו הטרום הריוני: הרחם מתכווצת, נפח הדם יורד, כמות הנוזלים יורדת, וישנה הקלה בבצקתיות (אם הייתה) ובתחושת הנפיחות הכללית.

הגוף כה מותש לאחר הלידה, עד שאת הירידה הראשונה מומלץ לעשות רק לאחר שש שעות, וגם אז בליווי מיילדת. הדבר נכון שבעתיים כשמדובר בלידה אפידוראלית, אז הרגליים שותקו וקשה יותר להחזיר אותם לתפקוד רגיל. אבל כך או כך השינויים בלחץ הדם, המתח השרירי ועוד עלולים ליצור נפילה פתאומית או סחרחורת. אל דאגה - ניתן יהיה לקום תוך זמן קצר.

זמן ההתאוששות לאחר הלידה תלוי בלידה עצמה. אם מדובר היה בניתוח קיסרי, אזי זמן ההתאוששות הוא כמה ימים, כמו בכל ניתוח רציני. אם מדובר בלידה נרתיקית, אך כזו שנוצרו בה קרעים ואף טחורים זמן ההחלמה עשוי לקחת גם הוא כמה ימים. לאישה עלול לכאוב בשלב זה בישיבה ובהליכה, והיא עשויה להעדיף לשכב ואף להניק בשכיבה.

קיראי: חיתוך החיץ בלידה למניעת קרעים

רצוי עם זאת לעמוד וללכת כמה שיותר, ואף להתרחץ ולעשות הכול כרגיל, משום שההליכה מורידה את הסבירות לקרישי דם לאחר הלידה, ואף מסייעת למערכת השתן והמעיים לחזור לפעילות רגילה.

שינויים ברחם אחרי הלידה

הרחם הוא האבר בגוף שעבד הכי קשה בזמן ההריון. מיד לאחר הלידה הוא נמצא בין הטבור לעצם החיק, ובשעות שלאחר הלידה הוא שוב מתחיל לעלות לטבור.

מרגע זה הוא יתחיל לסגת פנימה, וכשבועיים לאחר הלידה הוא יתחיל לסיים את התכווצותו וכבר לא ניתן יהיה לחוש בו מצידה החיצוני של הבטן. תוך ששת השבועות שלאחר הלידה הוא חוזר למצבו הטרום הריוני (בגודל של אגס, כ-70 גרם, לעומת קילו בלידה עצמה).

התכווצויות הרחם עשויות להיות משמעותיות וכואבות, אך לעתים לא חשים בהן כלל. מה שמשפיע על כיווץ הרחם הוא ההנקה, שמשחררת את הורמון האוקסיטוצין, אותו הורמון שכיווץ את הרחם בזמן הלידה. כאבים אלה לא נוראים כמו כאבי הצירים, ומכיוון שהם מסייעים לרחם לחזור לגודלו אז הם מסייעים לאישה לחזור לבטן שהייתה לה לפני ההריון ומכאן כוחם.

הרחם יפריש הפרשות דמיות בימים שלאחר הלידה. הפרשות אלו היו קיימות ברחם והוא מתנקה מהן. לכן הן יכולות להופיע בתחילה כדמם טרי, ולאחר מכן כבעלות גוון חום, אך הן טבעיות. זאת הסיבה שמומלץ ללבוש תחתונים חד פעמיים לאחר הלידה, משום שההפרשות עשויות להיות משמעותיות.

עם זאת, אם הדמם חזק וטרי ייתכן והוא מצביע על קרע בתעלת הלידה, ולכן רצוי להיבדק על ידי האחות או הרופא. בכל התקופה הזאת אין להשתמש בטמפונים, אלא בפדים בלבד- כאלה לספיגה משמעותית.

קראי בהרחבה על: סיבוכים אפשריים במהלך הלידה

הנרתיק, רצפת האגן וקיום יחסי המין לאחר הלידה

נשים רבות מודאגות ממצב הנרתיק שלהן לאחר הלידה, אך אין דאגה - הנרתיק יחזור לגודלו המקורי עד כחודשיים לאחר הלידה. אמנם בימים הראשונים האזור נפוח בגלל ההתרחבות ובגלל כלי הדם, ואם נעשו חתכים או קרעים המצב עשוי להיות כואב יותר, אבל באופן כללי שמירה על היגיינה, שטיפה בסבון המיועד לתינוקות (לא בשטיפה אינטימית) או אמבטיות פושרות עשויות לסייע לו להחלים במהרה וגם להעלים את הפצעים.לאחר הלידה - יש לך שאלות אחרי לידה?

ככלל, חשוב לשמור על המקום נקי ויבש. לכן רצוי לנקות אותו לעתים תכופות במים פושרים ואז להספיג אותו עם מעט נייר טואלט או טישיו.

רצוי להשתמש בנייר טואלט רך, לא צבעוני (הדיו עלול ליצור ריאקציות לא נעימות), וגם לא "לנגב", אלא יותר להתפיח.

אם ישנה היפתחות של תפרים צריך לפנות לרופא, אך מקרה זה לא שכיח, כמו גם זיהום בתפרים.

אחת מהדרכים לדאוג לנרתיק ולשיקומו לאחר הלידה היא לחזק את שריר רצפת האגן.

אם עשית קורס הכנה ללידה או התעמלות לנשים בהריון את בוודאי יודעת לזהות את רצפת האגן שלך, וייתכן שכבר חיזקת אותה לפני ההריון.

אכן את רצפת האגן הנשים צריכות לחזק לאורך כל חייהן. נמצא כי גם נשים שלא ילדו מעולם חוו קריסה והתרופפות של רצפת האגן, והדבר פי כמה יותר חמור כשנגרמת טראומה משמעותית לאזור, כמו אחרי לידה.

למי שלא מכירה את רצפת האגן, זה הזמן להכיר. רצפת האגן נמצאת מעל לפתח הנרתיק ועד לשרירי פי הטבעת. מדובר בעצם בשרירים מאוד חזקים שמהווים מעין "קערה" שמחזיקה את כל אברי הבטן שלנו. קערה זו נמשכת ממש מהבטן התחתונה ועד לשרירים האחוריים.

מכיוון שיש לה שלושה פתחים (שופכה, נרתיק ופי טבעת) היחלשות של הקערה הזו עלולה לגרום לאברים הפנימיים "לנזול" החוצה דרך הפתחים. כמובן שהם לא יוצאים, אך כן ישנו סיכוי לצניחת רחם למשל, ולבריחת שתן בגיל יותר צעיר (למרות שאם שומרים על קרקעית האגן בריחת שתן תתרחש בגיל מבוגר מאוד). כלומר תפקיד השרירים הם להחזיק את האברים במקומם.

מכיוון שהלידה היא בכל זאת חוויה טראומתית לגוף, אזי יכולות להיות לה השלכות רבות. ההשלכות הידועות ביותר הן על השרירים ורקמות החיבור, שלוקח להם חודשים לחזור לתקנן. בזמן הזה יכולים להתרחש כל מני דברים, כמו למשל צניחת אברי האגן.

רפיון הבטן גם הוא מונע מאברי האגן להיווצר במקומם. כך שהחשיבות שבחיזוק שרירי הבטן הרוחבית ורצפת האגן בחודשים שלפני הלידה ואפילו החל מיום הלידה עצמו, היא משמעותית ביותר.

איך עושים זאת? ראשית יש לזהות את רצפת האגן. הדרך הקלה ביותר לזהות אותה היא בישיבה על האסלה בזמן מתן שתן. באמצע הזרם יש לעצור את השתן. השריר בו השתמשת כדי לעצור את השתן הוא רצפת האגן, וזה השריר אותו יש לאמן.

דרך נוספת לדעת אם אכן מדובר בשריר הזה (ולא למשל רק בכיווץ פי הטבעת) היא להחדיר אצבע לנרתיק בזמן מקלחת ולהרגיש אם הנרתיק נסגר עליה. אם אכן יש כיווץ, מצאת את רצפת האגן.

התרגיל לחיזוק רצפת האגן הוא תרגיל חשוב אותו רצוי לעשות לאורך כל ההריון ולאחר הלידה. שכבי על הצד עם כרית בין רגליך. נשמי ארוכות. כווצי את שרירי רצפת האגן, ונסי להרגיש "מדרגות" בדרך, כלומר לא לכווץ מייד עד הסוף ובחוזקה, אלא להשאיר אותם במצב של "שלוש מתוך חמש".

אז דמייני שאת מנסה להידחק למכנסי ג'ינס, והרימי יחד עם שרירים אלה גם את הבטן. נשמי שלוש נשימות בעוד השרירים עדיין מכווצים. נשמי מהחזה כדי לא לשחרר את האחיזה בבטן. אחר כך נשמי שלוש נשימות בעוד את בודקת כי שרירי רצפת האגן נמצאים בהרפיה מלאה.

בכל הזדמנות שיש רצוי לאמן יחד את שרירי רצפת האגן והבטן התחתונה. שרירים אלה ניתן וחשוב לאמן גם בזמן ההריון. זאת בניגוד לכפיפות הבטן המסורתיות, מהן יש להימנע בזמן ההריון ולאחר הלידה משום שכפיפות אלה עלולות ליצור דווקא לחץ באגן ולגרום לצניחת רחם (חישבו על משחת שיניים שמכופפים אותה באמצע).

התחושה צריכה להיות איסוף כלפי מעלה, ולא דחיפה כלפי מטה כמו בכפיפות בטן. חשוב גם לכווץ את השרירים בחוזקה כשמרימים משאות כבדים, צוחקים, מתעטשים או אפילו כשמתרוממים מהמושב. כל תנועה שעלולה להפעיל לחץ על האברים הפנימיים רצוי שתלווה בהגנה עליהם, ואין מה שמגן עליהם יותר מכיווץ שרירי רצפת האגן.

שיקום הנרתיק קשור אצלנו קשר הדוק ליחסי המין. החשק המיני פוחת לאחר הלידה, הן באופן טבעי (בגלל הורמון הפרולקטין המופרש בהנקה), הן בגלל מצבם של אברי המין שלנו, והן בגלל התשישות הגדולה שנובעת מטיפול אינטנסיבי בתינוק.

אך יחסי המין מושפעים באופן ישיר מהקושי שלנו בעקבות חתכים שונים, או קרעים, שנוצרו במהלך הלידה. לא רק הכאבים הם שמשפיעים, אלא גם התחושה הקשה שמלווה לפעמים את החיתוך ואת הקרע.

לכן ישנו חשש גדול לפני הפעם הראשונה בה מקיימים יחסי מין, חשש שיכול להגיע גם מכיוון האב, אם הוא חזה בתפרים ובכאבים הרבים. הורמון הפרולקטין יוצר גם הוא יובש בנרתיק, משום שהוא מדכא את רמות האסטרוגן.

הזמן בו מותר לחזור ולקיים יחסי מין תלוי בדרך ההתנהלות של הלידה. יש רופאים שממליצים לחכות לאישורם, שנקבע בדרך כלל בתום ששת השבועות הראשונים, עם סיום משכב הלידה, בבדיקה נרתיקית.

אך אם האישה מרגישה בריאה, הסתיים הדימום, לא היו קרעים בצוואר הרחם ואם היה קרע בנרתיק והוא כבר החלים, לא חייבים לחכות לאישור מהרופא.

בואי לצפות בסרטון המסביר אודות קיום יחסי מין לאחר הלידה:

דרכי השתן לאחר הלידה

כדאי להתכונן לכך שהלחץ על שלפוחית השתן עלול לגרום להיעדר תחושה של צורך במתן שתן. מדובר בדרך כלל בתקופה שבה את נמצאת עדיין בבית החולים, ולכן אם את לא יכולה לקום מהמיטה תצונתרי או שיוגש לך סיר לילה.

אם את יכולה לקום מהמיטה רצוי שתעשי זאת, ופשוט תלכי לשירותים מדי כמה זמן גם אם את לא מרגישה צורך. שלפוחית מלאה עלולה לגרום לבריחת שתן, וזה לא נעים למרות שזה לא סוף העולם.

בימים שלאחר הלידה כמות השתן תהיה עצומה, ותכיל גם את ניקוז כל הנוזלים שהצטברו בגוף. ההשתנה המרובה, כמו גם הזעת היתר שנשים רבות סובלות ממנה לאחר הלידה, עשויה לעזור לאישה לרדת בין 3-4 קילו.

המשקל אחרי הלידה

אם כבר במשקל עסקינן, נשים רבות תוהות מתי יחזרו למשקל שהיו בו לפני הלידה. ככלל, כל ההריון שוקל כתשעה קילו (עובר, שליה, רחם, נפח דם, נוזלים, שדיים ועוד), ואילו הגוף צובר עוד 3-4 קילו שומן עבור ההנקה. אם אכלת יותר מזה, סביר להניח כי יש לך עוד דרך נוספת עד שתחזרי למשקלך ההתחלתי.

אחרי הלידה יורדות רוב הנשים ששה קילו, ואילו בעשרת הימים שלאחר הלידה ניתן לצפות לעוד 3-4 קילו. בחודשים שלאחר מכן הגוף ירד בהדרגה, ומשקל קל יישאר בשדיים אם האישה עדיין מניקה. כך או כך, כל אישה יורדת בקצב שלה, ואין צורך להאיץ את זה. זמן ההנקה הוא בהחלט לא הזמן לדיאטות רציניות.

קריאי עוד בנושא: תזונה תקינה בתקופת הנקה

מראה הבטן גם הוא עובר שינויים בעקבות ההריון, הנובעים בעיקר מהתרופפות השרירים. התעמלות נכונה (רצוי לקחת חוג של התעמלות לאחר לידה, משום ששם רגישים יותר לקשיים שעלולים להיווצר באברי האגן בעקבות כפיפות בטן) יכולה לסייע לשרירים לחזור לתקנם בזמן קצר, אך כמובן שאין דרך להעלים לגמרי את סימני המתיחה, אם נוצרו.

ישנם בשוק קרמים הטוענים כי הם ממצקים את העור, אך אין להתבלבל בין עור עודף שנוצר לאחר ההריון ושרירים רופפים, שהם חלק בלתי נפרד מההריון עצמו.

קיראי בהרחבה על: התמודדות עם דיכאון אחרי לידה

בואי לצפות בסדרת תרגילים פשוטים להרזייה אחרי הלידה:

מערכת העיכול שלך אחרי הלידה

מערכת העיכול עשויה אף היא לעבור האטה, ולכן רצוי לשתות הרבה מים, לאכול הרבה ירקות ופירות, סיבים תזונתיים ודגנים מלאים, על מנת לעזור לה לחזור לסדרה.

בואי לקרוא גם על: ילד ראשון כל המידע וכל התשובות לכל שאלה שלך!

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור